Contrast in de academische wereld: stijgende populariteit van studentenverenigingen ondanks media kritiek

Ondanks de aanhoudende kritische berichtgeving in de media, vertoont het aantal aanmeldingen bij studentenverenigingen een opvallende stijging. Een recente analyse van de cijfers door de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), waarin 49 studentenverenigingen zijn vertegenwoordigd, werpt een nieuw licht op de huidige trend.

In totaal hebben 18.655 aspirant-leden zich ingeschreven. Dit is een toename van bijna 15 procent ten opzichte van het studiejaar 2020-2021, toen 16.288 studenten lid wilden worden van een studentenvereniging. De vijf aangesloten Amsterdamse verenigingen kregen de meeste nieuwe aanmeldingen (3189), met Groningen (3161) daar kort achter. In Utrecht nam het aantal aanmeldingen juist met een kwart af. In Tilburg signaleerde de LKvV de sterkste toename, de 979 aanmeldingen bij twee verenigingen zijn bijna tweeëneenhalf keer zoveel als in 2020.

Lena Duifhuizen, voorzitter en commissaris van promotie bij SIB-Utrecht, beschouwt het lidmaatschap van een studentenvereniging als een waardevolle keuze. Ze deelt: “Het heeft me niet alleen een nieuwe vriendenkring opgeleverd, maar ook inzichten die ik anders niet had verkregen. Zonder mijn betrokkenheid bij de studentenvereniging zou ik bepaalde kennis hebben gemist.”

Ondanks toenemende berichtgeving in de media over aanhoudend wangedrag en sociale onveiligheid binnen studentenverenigingen, blijft de populariteit ervan opmerkelijk. De voortdurende incidenten hebben geleid tot discussies over de noodzaak van een cultuurverandering binnen deze verenigingen. Volgens de studentenvakbond LSVb zijn verenigingen momenteel actief bezig met deze verandering, zo meldt NU.nl.

De LSVb constateert dat ongewenste situaties tegenwoordig meer in de schijnwerpers staan, mede door de toenemende aandacht van journalisten, wat als een positieve ontwikkeling wordt beschouwd. Daarnaast benadrukt de LSVb dat de toegenomen aandacht ertoe leidt dat studenten binnen verenigingen vaker stilstaan bij bepaalde situaties en overwegen of deze mogelijk sociaal onveilig kunnen zijn.

Bij SIB-Utrecht wordt eveneens aandacht besteed aan het handhaven van een veilige omgeving binnen de vereniging. Lena Duifhuizen legt uit: “We hebben vertrouwenspersonen beschikbaar binnen de vereniging, waar leden melding kunnen maken van onprettige situaties die zich hebben voorgedaan. Bovendien hebben we een gedragscode ondertekend om ervoor te zorgen dat er een sociaal veilige sfeer wordt gehandhaafd.”

Bekijk hier de videoreportage:

Floortje Brasser

Ik ben Floortje Brasser (2003) sinds jongs af aan roep ik al dat ik de journalistiek in wil. Voordat ik startte op de HU heb ik de opleiding media & redactie gedaan, hier heb ik al veel ervaring mogen opdoen op het gebied van tekst, film & audio. In de toekomst zou ik mij graag willen focussen op de politieke -of misdaadjournalistiek. Het afwisselde aspect van het zijn van een journalist is hetgeen wat mij het meest trekt, ik kan dan ook niet wachten om alle ins -en outs te leren rondom de journalistieke wereld!