De invloed van sociale media op Politiek

De invloed van sociale media op Politiek

In verkiezingscampagnes speelt social media een interessante rol, zegt hoogleraar Digitale Media en Samenleving, Sanne Kruikemeier. Ze benadrukt dat de impact heel divers is en afhangt van veel factoren.

Een belangrijke factor die bepaalt hoe goed een partij campagne kan voeren, is het budget. Zo merkte Mark van Treuren, lijsttrekker van de Piraten Partij, op: ‘We hebben niet het budget van de grotere partijen.’ Kruikemeijer voegt eraan toe dat budget een grote rol speelt: ‘Met meer budget kun je het algoritme van social media beter beïnvloeden. En dat algoritme bepaalt wat mensen te zien krijgen op sociale media.’ Waar Kruikemeier het meeste nadruk op legde was het Chilling effect van Social media.

Zelfcensuur

‘Chilling effect’ op sociale media betekent eigenlijk dat mensen bang worden om hun mening te delen of bepaalde dingen te doen omdat ze bang zijn voor de nadelige gevolgen, zoals censuur, wraak, of negatieve reacties van anderen. Dit gebeurt vaak als reactie op online haat of als mensen denken dat ze online gepest zullen worden als ze hun mening uiten. Het idee is dat deze angst ervoor zorgt dat mensen zichzelf gaan censureren, waardoor er minder openheid en diversiteit van meningen is op socialemediaplatforms. Het is dus eigenlijk een soort zelfcensuur uit angst voor wat er kan gebeuren. Kruikemeier zegt dat dit de directe communicatie op social media en discussie ondermijnt.

Bekijk hier de explainer die er dieper op ingaat hoe dit nou zit:

Over de auteur

Bart Koomen

Ik ben Bart Koomen eerstejaarsstudent op de hogeschool van journalistiek in Utrecht en woonachtig in Heiloo. Ik zie mezelf als een professioneel en gedreven persoon. Zelf vind ik gelijkheid, nuance en waarheid belangrijk.