Voorbereidingen carnavalsoptocht in volle gang

Bouwclubs zijn druk bezig met het bouwen van de wagens

Het is voor mensen uit het zuiden nog even aftellen, maar na de feestdagen is het weer tijd voor de carnaval. Op veel plekken begint de carnaval op zaterdag 10 februari en duurt het tot en met dinsdag 13 februari. Hoewel elke andere stad de carnaval anders viert, hebben al de steden één ding in gemeen: de optocht waar maandenlang naartoe gewerkt wordt.

Met de elfde van de elfde achter de rug is het nog even aftellen voordat de carnaval weer van start gaat. Vier dagen lang feesten, wat vooral gedaan wordt in Noord-Brabant, Limburg en delen van Gelderland. Wat voor het midden en het noorden van Nederland de voorjaarsvakantie is, is dit voor het zuiden de carnavalsvakantie.

Een van de belangrijkste onderdelen van carnaval is de optocht. Bouwclubs werken maandenlang aan zo’n wagen om uiteindelijk de mooiste te hebben. Met vele kleuren, verschillende poppen die ook nog eens bewegen gaan meerdere bouwclubs de strijd met elkaar aan. Ook in Bergen op Zoom, tijdens de carnaval ook wel ’t Krabbegat, wordt er maandenlang gewerkt aan de wagens voor de optocht. Er zijn verschillende categorieën, gebaseerd op de grootte van de wagen. Hierbij zijn de A-wagens het grootst, met daarna de B-wagens en de kleinste wagens zijn de C-wagens.

Waar de wagens er nu nog kaal uit zien, staan de ontwerpen al vast en klaar om gebouwd te worden. Ook bouwclub WIJ is bezig met een wagen voor de optocht. Zij werken sinds een paar jaar aan een B-wagen. “We werken elke dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagochtend aan de wagen. Het zijn allemaal vrijwilligers, dus het blijft altijd de vraag wie er komt opdagen”, vertelt Jan Wittebrood. Wittebrood ontwierp meer dan 45 jaar wagens bij de bouwclub. “Van te voren kunnen we niet altijd inschatten hoe goed we op schema lopen. Het ene moment is het super druk en hebben we een hoge opkomst, het andere moment is het wat rustiger”, aldus Wittebrood.

Bekijk hier mijn reportage over de bouw van de carnavalwagen van bouwclub WIJ

Britt Klijn

Mijn naam is Britt Klijn en ik kom uit Bergen op Zoom, maar ik woon al enige tijd in Utrecht. Mijn interesses liggen bij sport, lezen en muziek. In 2022 ben ik begonnen aan de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. E-mail: britt.klijn@student.hu.nl Telefoon: 06 13974668