ASML financiert 379 woningen in Eindhoven en Veldhoven

Kantoor ASML Foto: Daphne Damen

ASML gaat de Brainportregio een financieel zetje geven op de woningmarkt. Doordat het bedrijf een snelle groei heeft doorgemaakt nemen ze nu verantwoordelijkheid. De woningen in Veldhoven zullen betaalbaar worden: ze zullen ongeveer 800 tot 1100 euro per maand kosten. De woningen zijn niet voor hun eigen werknemers.

Waar het bedrijf nog 20.000 werknemers had in 2018 is dat op dit moment verdubbeld naar 40.000. Werknemers verdienen genoeg, ze kopen woningen in de buurt waardoor alle andere woningen ook duurder worden. Het wordt dus op de krappe woningmarkt nog lastiger om een betaalbaar huis te vinden in de regio. Door de toegenomen druk op de al krappe woningmarkt vindt ASML nu dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen. ”Wij onderkennen dat de dynamische ontwikkeling en groei van de regionale hightechindustrie, inclusief ASML, extra druk op de woningmarkt legt. Wij willen dat de groei van ASML positief is voor alle leden van onze gemeenschappen. We kijken ernaar uit om in de nabije toekomst meer projecten voor betaalbare woningbouw aan te kondigen die zullen bijdragen aan het verlichten van de druk”, zegt Lucas van Grinsven, vicepresident Society & Community engagement bij ASML, in het persbericht.

De samenwerking in Veldhoven loopt met projectontwikkelaars BPD en Van Santvoort. Het project dreigde eerder vast te lopen, maar met financiële ondersteuning van ASML kan het toch gerealiseerd worden. Aan de Van de Hulstlaan in Veldhoven komen 40 appartementen voor sociale huur, 90 appartementen voor middenhuur, 130 parkeerplaatsen en een gemeenschapscentrum.

Mocht het project risico’s met zich meebrengen, staat ASML garant voor 1,84 miljoen verlies. De woningen moeten eind 2025 bewoonbaar zijn.

Daphne Damen

Ik ben Daphne Damen, 19 jaar oud en journalist voor SvJmedia. Ik schrijf verschillende verhalen en heb een brede interesse: van maatschappelijke thema's tot sport.