Meer hinder en overlast op het spoor

Meer hinder en overlast op het spoor

In de periode van 2025 tot 2030 zullen treinreizigers meer hinder door werkzaamheden op het spoor ervaren. Mede door een tekort aan personeel zal er meer werk overdag en buiten de vakanties plaatsvinden. Naast het personeelstekort is er ook nog een andere reden. ‘Er is meer budget dan er daadwerkelijk uitgegeven wordt en dit is wegens krapte op de bouwmarkt’, zegt Maikel Rorik van de Nederlandse Vereniging van Belangstellende in het Spoor en tramwegwezen (NVBS).

Door het personeelstekort hebben de aannemers te weinig mensen voor de nachtdiensten die al niet erg populair zijn. Hierdoor wordt er vaker overdag gewerkt. ‘Voor het spooronderhoud betekent dit dat er sinds enige jaren niet meer wordt gewerkt aan een spoor terwijl het nevenspoor in dienst is. Nevensporen zijn dubbelsporige baanvakken. De reden dat dit niet wordt gedaan is vanwege de veiligheid’, vertelt Rorik. Vooral elektromonteurs zijn moeilijk te krijgen, omdat zij door de energietransitie ook terecht kunnen bij netbeheerders zoals Alliander.

Daarnaast is veel spoor in Nederland aan vervanging toe, want sommige sporen zijn al tweehonderd jaar oud. Voor de veiligheid is het belangrijk dat dit vervangen wordt. Komende zomervakantie rijden er van en naar Amersfoort al nauwelijks tot geen treinen. Dit zal ongeveer zeven weken duren. Daarvoor is Leeuwarden al veel moeilijker bereikbaar door werkzaamheden en dit is gewoon tijdens werkdagen.

Voor nog meer informatie kun je de reportage hieronder kijken. Hierin wordt gesproken met Martijn de Graaf van ProRail en Sanne van Galen van Rover.

Over de auteur

Mandy Heilig

Mijn naam is Mandy Heilig (20) en ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding medewerker marketing, journalistiek en communicatie afgerond. Later lijkt het mij leuk om onderzoeksjournalist te worden, omdat ik dan de waarheden boven tafel kan brengen en misstanden aan het licht kan brengen. Daarnaast lijkt het mij leuk om een boek te publiceren.