“Af en toe is het goed om iets helemaal anders te doen”, Hera United tracht misstanden in het vrouwenvoetbal aan te vechten met hoge ambities

Goal close up image

Afgelopen weekend vonden voor wedstrijden in de eredivisie voor vrouwen meerdere protestacties plaats tegen de salaris problematiek in het Nederlands vrouwenelftal. De meerderheid van de speelsters speelt tegenover een onkostenvergoeding en slechts één van de teams heeft alle speelsters in full-time dienst. Met shirts met daarop het motto “betaald voetbal = betaald worden” liepen verschillende voetbalsters het veld op.

Dit zorgt er logischerwijs voor dat veel speelsters geen financiële zekerheid hebben. Een groot deel van de voetbalsters werkt naast hun bestaan als prof een tweede baan of studeert. Dit is geen makkelijk bestaan, fit blijven en zorgen dat je week in week uit op de top van je kunnen kan presteren terwijl je daarnaast nog zorgen dat er brood op de plank komt, eist voor veel speelsters hun tol. De vraag of ze dat offer willen geven voor de sport, is een logisch gevolg.

Het probleem vormt dus een bedreiging voor het profbestaan van de voetbalsters en daarmee het vrouwenvoetbal an sich. Dit zette Marieke Visser aan het denken. Met als doel om aandacht te vragen voor deze misstanden bracht zij het initiatief Hera United in het leven. Een voetbalclub voor vrouwen. “Af en toe is het goed om iets helemaal anders te doen” zegt Visser. “Wij focussen ons volledig op het vrouwenvoetbal want wij zien het als een commerciële kans, niet als lastenpost.”

Hera United hoopt in het seizoen 2025/2026 toe te treden aan de Eredivisie.

Mendel Vollaers

Mendel Vollaers is een eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is opgegroeid in de Pijp in hartje Amsterdam. Mendel rondde het Gymnasium af op het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord waarna hij kort de studie geschiedenis volgde aan de Universiteit van Amsterdam. Met interesses in sport, muziek en relevante maatschappelijke thema’s probeert hij zich te vestigen in de wereld van de journalistiek.