Patatzaak in Den Haag ontkomt niet aan hoge kosten

In Den Haag staat een patatzaak, het Patathoekje, die de strijd aan moet met hoge kosten. Deze kleine onderneming worstelt net als vele anderen aanzienlijk met de gestegen kosten voor olie, gas, water en licht.Dit probleem is een groeiende zorg die duizenden horecaondernemers in het hele land raakt.

Het Patathoekje geeft echter de hoop nog niet op. Ondanks de hoge kosten en de uitdagende economische omstandigheden blijft deze zaak haar deuren openhouden, omdat de eigenaar, Dennis Koorving, met liefde en passie achter de kassa staat om klanten te helpen. Achter de geur van versgebakken frietjes staat toch weleen ondernemer die dagelijks strijdt om de kwaliteit te handhaven, en tegelijkertijd de extreem hoge kosten onder controle te houden. ‘Ik hou geen winst over vanwege de hoge kosten die ik heb. Ik kan ook mijn prijzen niet zomaar omhoog gooien’, vertelt Koorving

Deze situatie roept een prangende vraag op: hoe kunnen horecaondernemingen, zowel groot als klein, floreren te midden van deze financiële storm? Innovatie, creativiteit en veerkracht lijken de sleutel te zijn. Sommige ondernemers testen mogelijkheden met energiebesparende strategieën , terwijl andereondernemers nieuwe inkomstenstromen verkennen, zoals bijvoorbeeld online bestellingen en bezorgdiensten.

De patatzaak, die in het midden staat van deze uitdagingen, heeft hetzelfde probleem als vele andere ondernemingen van de horeca-industrie in Nederland. Het vertelt het verhaal van doorzettingsvermogen, gemeenschapszin en de vastberadenheid om te overleven, zelfs in de moeilijkste tijden.

Volgens een artikel van NU.nl is het aantal horecaondernemers dat tussen januari en juni hun bedrijf heeft beëindigd met maar liefst 20 procent gestegen, ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze cijfers, zelfs hoger dan die van de eerste helft van 2020 toen de pandemie uitbrak, weerspiegelen de groeiende druk waarmee horecaondernemers te maken krijgen.

Zie hieronder de reportage:

Akash Poeran

Ik ben Akash Poeran en ik ben een zeer enthousiaste student die graag op pad gaat en verhalen maakt. mijn interesse ligt vooral bij het vastleggen van verhalen van mensen of groepen. Daarnaast hou ik ervan om op onderzoek uit te gaan.