Al sinds 2006 wordt er geïnvesteerd in de toegankelijkheid van het ov, zegt het ov-magazine. Toch is het ov nog niet toegankelijk voor iedereen. Zo is in Amsterdam maar een kwart van het ov volledig toegankelijk voor mensen met een beperking. De overheid heeft in een rapport afgesproken om in 2040 volledig toegankelijk te maken voor deze groep.
Ook zijn er recente voorbeelden van mensen die last hebben van de ontoegankelijkheid op stations. Zo zat Annemarie Kol twee weken geleden ‘s nachts lang vast op station Houten Castellum door een defecte lift. Daarnaast werd er in juni geprotesteerd voor een toegankelijker ov. Illya Soffer, directrice van Ieder(in), vertelt in ov-magazine dat ze de problemen met niet werkende liften herkent. Daarnaast is ze onlangs op ov-safari geweest met mensen met een licht verstandelijke beperking: ‘Voor hen is de weg vinden in een metrostation minder vanzelfsprekend. Met kleine ingrepen in wayfinding, ontwerp en inrichting kunnen we echt verbeterslagen maken. Bij het ontwerp wordt vaak wel goed nagedacht over inclusiviteit, maar in het beheer en onderhoud verslapt de focus soms.’
Veel vervoersbedrijven benoemen op hun site wat zij al doen om hun stations en vervoersmiddelen toegankelijker te maken. Zoals Connexxion, Qbuzz, NS, Arriva. De NS biedt ook reisassistentie aan. De genomen maatregelen helpen al veel mensen, maar ze zijn nog niet bij ieder station gerealiseerd. Zo zijn 38% van alle stations van Qbuzz voor iedereen toegankelijk.
In de audioreportage wordt student Lucas Meyland gevolgd wanneer hij met de trein reist. Lucas zit in een rolstoel en hij kan geen diepte zien. Is het voor hem mogelijk om met de trein te reizen? Ook vertelt communicatieadviseur ov en trambedrijf, Masja Koster, over de toegankelijkheid in het ov in Utrecht.