Steeds meer Engelstalig personeel in Nederlandse winkels

Steeds meer Engelstalig personeel in Nederlandse winkels

Foto: Pixabay (ter illustratie)

De meeste Nederlanders hebben het wel gemerkt: steeds vaker worden we in winkels geholpen door personeel dat de Nederlandse taal niet machtig is. Uit een onderzoek van de NOS dat op maandag naar buiten kwam blijkt dat steeds meer grote winkelketens het geen harde eis meer vinden dat hun personeel de Nederlandse taal machtig is. Deze trend komt voort uit de groeiende globalisering en internationalisering van Nederland als multiculturele samenleving. De ontwikkeling brengt zowel voor- als nadelen met zich mee.

Een van de redenen van de toename van Engelstalig personeel in Nederlandse winkels is de groeiende toeristenindustrie in Nederland. Er komen jaarlijks miljoenen toeristen van over de hele wereld naar ons land, en veel van hen spreken de Engelse taal. Dit is ook één van de redenen dat er in de horeca in steden al veel langer voornamelijk Engels te horen is. Dit zorgt ervoor dat er een betere klantenservice bestaat en dat toeristen zich door de soepele communicatie welkom voelen in Nederland.

Daarnaast hebben steeds meer internationale bedrijven zich de afgelopen jaren in Nederland gevestigd. Dit soort bedrijven stellen vaak als eis dat hun personeel de Engelse taal spreekt, dit is namelijk de voertaal in die bedrijven. Dit heeft dan ook bijgedragen aan de grote aanwezigheid van Engelstalige werknemers in Nederland. Hierdoor is de Engelse detailhandel in Nederland bijvoorbeeld ook toegenomen en dat bevordert de economie.

Er zijn dus zeker voordelen aan het toenemen van Engelstalig personeel in Nederland. Er zijn echter ook uitdagingen. Zo ontstaan er sneller communicatieproblemen tussen het Engelstalige personeel en Nederlandse consumenten die de Engelse taal niet volledig machtig zijn. Daarbij zijn er ook cultuurverschillen die problemen kunnen veroorzaken. Iemand die dat ook ervaart is Sultan Kamysbayev. Hij komt uit Kazachstan en werkt nu in een Nederlandse winkel. In onderstaande videoreportage wordt dieper op de ontwikkeling rondom Engelstalig personeel in Nederlandse winkels ingegaan en hoe het voor hen is om hier werkzaam te zijn.

Over de auteur

Amanda Ankersmit

Mijn naam is Amanda Ankersmit, ik ben in 2002 geboren te Ede. Terwijl ik opgroeide merkte ik dat ik een brede interesse had voor veel uiteenlopende onderwerpen, en graag tot op details wilde weten hoe dingen in elkaar steken. Daar kwamen vaak veel vragen aan mijn ouders bij kijken, die daar op hun beurt vaak geen antwoord op wisten. Die brede interesse is doorgezet naarmate ik ouder werd, en een grote reden dat ik journalistiek ben gaan studeren aan de Hogeschool Utrecht. Nu probeer ik die antwoorden te vinden om er vervolgens een mooi verhaal van te maken, zodat iedereen met interesse het ook weet.