Geestelijke wereld blijft mysterie: ‘Keihard bewijs is er nog steeds niet’

Bron: Pexels.com - Cottonbro Studio

Er is nog steeds geen keihard bewijs voor het bestaan van geesten. Dat stelt lead investigator Marcel Willemsen van het Nationaal Paranormaal Research Team. Al zeker vijftien jaar wordt er uitgebreid onderzoek gedaan naar paranormale activiteiten. Signalen en waarnemingen zijn er altijd geweest door bepaalde energieën, maar wat deze energieën precies inhouden, blijft voor alsnog een raadsel.

Rosita Belkadi is medium en legt contact met overleden dierbaren van mensen. Dit helpt mensen in diepe rouw om het verlies een plek te geven. “Het is mijn taak om mensen in te laten zien dat de dood niet bestaat. De ziel van iemand blijft voor altijd bestaan. Door in contact te komen met die ziel, laat ik de mensen weten dat de ziel van een overledene nog steeds hier ronddwaalt op de wereld.” Belkadi kijkt er dus nét anders tegen aan dan Willemsen: “Met mijn manier van werken is er wel degelijk laten zien dat er contact te maken valt met overleden dierbaren.”

Verschil tussen geesten, overledenen en energieën

Voor Belkadi is er een verschil tussen geesten en overledenen. Zij stelt dat de geest een sfeer is die niet gelinkt is aan de ziel van een mens. “Een geest is te vergelijken met een gevecht in een bar die plaatsvond. Als jij binnenloopt voel je de geest daar nog rondhangen. Je voelt: ‘wat is hier zojuist gebeurd? Er klopt hier iets niet’. Dat is de geest van het gevecht dat plaatsvond.”

Willemsen heeft nog niet kunnen bewijzen dat er geesten of overleden personen bestaan. Hij spreekt altijd van energieën die bepaalde krachten kunnen uitoefenen, zoals het verplaatsen van objecten, het openslaan van deuren en het kloppen tegen muren. “Ik heb één keer het gevoel gehad dat ik met een overleden persoon in contact ben gekomen, dat was echt mega bijzonder en de eerste keer dat ik dacht van: oké, volgens mij is dit iets. Mijn collega’s, vrienden en mijn vrouw stonden hier precies hetzelfde in. We konden op een spraakopname iemands stem herkennen, terwijl deze persoon een paar weken daarvoor was overleden. Dat was heel bizar.”

Geen gevaar

Tóch zijn zowel Belkadi als Willemsen het ermee eens dat geesten, overledenen en energieën geen kwaad in de zin hebben. Belkadi is hier meer van overtuigd dan Willemsen: “Tot op zekere hoogte ben ik het eens met Rosita, maar ik heb wel degelijk dingen ervaren waar ik me zeer onwelkom voelde op bepaalde plekken. Op sommige plekken zijn wij ook verjaagd. Die energieën hebben duidelijk geen intentie om vrienden met ons te worden.”

Vincent Molenaar

Mijn naam is Vincent Molenaar. Als trotse redacteur van Woerden Rondom zie ik het als mijn taak het gehele gras in regio Woerden zorgvuldig te maaien. Uiteraard is dat spreekwoordelijk, maar de waarheid is voor mij de voornaamste reden waarom ik elke keer met volle overtuiging, moed en plezier het nieuws van de straat pluk. Met mijn nieuwsgierige en doortastende instelling probeer ik de beker helemaal leeg te drinken. Items maken tot de laatste broodkruimel. Voor mij bestaat er niet één waarheid. Daarom probeer ik door middel van meerdere verhalen verschillende waarheden bij elkaar te brengen.