Britse sportschool David Lloyd geeft lessen in ‘niksen’

Foto ter illustratie. Bron: Pexels

VERENIGD KONINKRIJK – Uit onderzoek van de Britse sportschool David Lloyd blijkt dat Britten heel slecht zijn in het simpelweg niets doen. Terwijl veel Britten zeggen zich mentaal uitgeput te voelen en behoefte hebben om zich af en toe even uit te kunnen zetten. Daarom geeft deze sportschool nu in honderd vestigingen in het Verenigd Koninkrijk lessen in het Nederlandse concept ‘niksen’.

De vraag naar ontspanning was heel hoog onder de leden van David Lloyd. “David Lloyd doet vaak onderzoek naar de behoeften van haar leden en uit dit onderzoek bleek dat 41% van de Britten oneindige to-do lijsten heeft, 37% van de Britten stress ervaart vanuit familie en 60% had het idee dat ‘niksen’ hun leven ook echt zou verbeteren”, aldus Carmen Heijligers, general manager van het filiaal in Rotterdam. Aan de hand van dit onderzoek heeft David Lloyd in het Verenigd Koninkrijk lessen opgesteld die de behoefte van haar leden om te ontspannen kan vervullen.

In deze audio-reportage spreekt journaliste Florien de Bruijn met Carmen Heijligers over de lessen in niksen in het Verenigd Koninkrijk. Ook spreekt Florien met Shakira Akabusi, zij is fitness expert in Londen en heeft meegedaan aan deze les. Ze vindt het zelf erg lastig om af en toe even te niksen, omdat ze vier kinderen heeft. Shakira vertelt dat veel Britten zich mentaal uitgeput voelen en het moeilijk vinden om te ontspannen. Daarom vindt ze het belangrijk dat deze lessen gegeven worden in het Verenigd Koninkrijk en het heeft haar erg geholpen om zich even uit te kunnen zetten.

Af en toe even niksen is heel belangrijk voor je gezondheid. “Je zou ons stresssysteem kunnen vergelijken met de accu van je telefoon”, vertelt stress & burn-out coach Annemieke Vink. “Als je de hele dag je telefoon hebt gebruikt, dan moet je hem ’s avonds ook weer aan de oplader leggen, anders doet hij het niet meer. Eigenlijk functioneert ons lijf net zo: we kunnen heel goed momenten van stress aan, zolang er maar genoeg herstel tegenover staat. Dus na elke inspanning is er tijd nodig om te ontspannen. Daarom is af en toe even niksen erg belangrijk, zodat je hersenen even rust kunnen krijgen”.

Florien de Bruijn

Mijn naam is Florien de Bruijn en ik ben tweedejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Van jongs af aan heb ik al een fascinatie voor het maken van filmpjes en ik hoop deze passie in de toekomst te kunnen vertalen naar het presenteren van programma’s. Ik ben geïnteresseerd in kunst, cultuur en maatschappelijke onderwerpen. Op mijn website komen deze onderwerpen terug in mijn journalistieke producties. Met mijn enthousiasme en toewijding in dit vak, hoop ik de wereld te inspireren en informeren.