Utrecht Centrum

Jaarbeurs Utrecht omgetoverd tot gamehal

Publiek Cosplay Competitie Foto: Vos Vissers

Veel games, verklede mensen, beeldschermen en sound effects. In de Jaarbeurs in Utrecht vindt ook dit jaar het grootste game evenement van de Benelux plaatst, GameForce. Een weekend lang kun je losgaan op allerlei games van Just Dance tot Sonic, VR, Cosplay en meer!

GameForce geeft gamers de kans om spellen te ontdekken, nieuwe game-accessoires te kopen en om mee te doen aan toernooien. De hele beurs is versierd met zelfgemaakt stands, enthousiaste gamers en mensen verkleed als Cosplay. Het begon twee jaar geleden. Organisator Robi Janssen (28) kreeg een baan aangeboden als projectmanager bij Unlocked. Met een walkietalkie in zijn hand vertelt Janssen: ‘’Gameforce valt onder Unlocked, Unlocked is een soort gaming-agency die heel veel dingen organiseert.’’ Door zijn rol als projectmanager heeft hij dit allemaal kunnen organiseren. ‘’Het belangrijkste voor mij is dat ik graag een beurs wil neerzetten waar iedereen aan het genieten is, en dat staat op nummer een. Als ik door de zalen heen loop, zie ik heel veel mensen genieten en dat is wat mij blij maakt’’, aldus Janssen.

Het voorbereiden van zo’n groot event gaat je niet in de koude kleren zitten. ‘’We zijn een jaar bezig geweest met het organiseren. We zijn vorig jaar begonnen met de eerste editie en als je kijkt naar deze editie zijn we een heel jaar bezig om alles te regelen, door bijvoorbeeld te praten met standhouders of de stands te bouwen. Tachtig tot negentig procent van de stands bouwen we zelf. Met al die gesprekken ben je voorafgaand veel bezig. We zijn de hele dag bezig met, hoe kunnen we de beurs interactiever maken voor het publiek. Deze editie leren we ook veel voor de volgende editie van volgend jaar, want ja die komt er honderd procent en ook weer in Utrecht.’’ vertelt Janssen.

Er staan door de hele beurs veel verschillende stands versiert met (disco)lichten en advertentieborden voor de games. Er liggen gamecontrollers om de games te testen en er zijn podia’s voor nieuwe Just Dance dansjes. Ook zijn er verschillende foodtrucks om je te voorzien van eten en drinken. De geur van lekkere broodjes en snacks komt je tegemoet zodra je richting de kraampjes loopt. Zoals kaassoufflés, pizza’s, nacho’s maar ook poké bowls. Een deel van de zaal is afgezet als eetgelegenheid. Ook hier komen mensen bij elkaar, op de verschillende houten bankjes en stoelen kun je gezellig met elkaar kletsen.

Lange rijen buiten met verklede mensen. Lena (22), groot Pokémon fan, vertelt, ’’Ik ben verkleed als Pokémon Legends Arceus. Ik heb het kostuum grotendeels zelf gemaakt, behalve wat accessoires die ik heb gekocht.’’ Voor haar vriend had ze precies dezelfde outfit gemaakt. ‘’Dit is mijn tweede keer verkleed als Cosplay, maar mijn eerste keer op de catwalk.’’ Ze wijst achter zich naar een podium gemaakt van hout. Elk uur is er een nieuw optreden op de MainStage te beleven. ‘’Waar pareltjes komen spreken als ik het zelf mag zeggen’’, vertelt Janssen. De MainStage is versierd met decoratie passend bij het optreden. Een weekend lang bevind je je tussen de gameliefhebbers.

De leeftijd is heel divers. ’’Het grappige is dat het game publiek heel divers is. Je hebt mensen van 18-25, ouders met kinderen en jongeren. In principe gamet iedereen. Dat is eigenlijk het voordeel van game force, we spreken een hele grote doelgroep aan met verschillende leeftijdscategorieën. Maar als ik een schatting maak welke leeftijdscategorie het hoogst vertegenwoordigd is, kijk ik toch naar de jongeren tussen de 18-30 jaar. Dat is een beetje de demografie van GameForce’’, aldus Janssen. Kinderen tot 10 jaar mogen mits onder begeleiding van een volwassene gratis naar binnen. Vanaf 10 jaar moet er een ticket gekocht worden.

Tekst door: Lotte Schouten

Verslaggever Vos Vissers is afgelopen weekend op pad geweest naar de Jaarbeurs voor het grootste game event van de Benelux, hier heeft hij verschillende mensen gesproken die hier aanwezig waren. De organisator Robi Janssen vertelt ook nog wat.

Vos Vissers

Ik ben Vos Vissers (2005), geboren in Nijmegen. Ik ben heel erg geïnteresseerd in de politiek en maatschappelijke vraagstukken. Naast school ben ik ook actief als vrijwilliger bij verschillende organisaties. Dit is mijn eerste jaar aan de School voor Journalistiek in Utrecht en heb gekozen voor deze studie omdat ik het leuk vind om op onderzoek uit te gaan en in gesprek te gaan met mensen. Dit jaar ga ik me dag en nacht bezighouden met wat er gaande is in de binnenstad van Utrecht. Voor contact: vos.vissers@student.hu.nl