Utrecht Centrum

FC-Utrecht trekt aan langste eind in duel tegen Ajax. Euforie in Champions Sports & Grill.

Voor FC Utrecht fans een van de belangrijkste wedstrijden van het jaar. De kraker tegen Ajax in de Galgenwaard. Waar vele supporters naar de Galgenwaard trekken voor de wedstrijd. Kijken de supporters zonder kaartje thuis of in een sportcafe. Zo ook in Champions Sports & Grill. Mensen komen naar het cafe om naast de wedstrijd te kijken, ook eten en drinken te kunnen bestellen.

Champions Sports & Grill is een Sportcafe in het centrum van Utrecht. Hier word elk weekend FC Utrecht uitgezonden. Naast FC Utrecht worden ook Eredivisie, Premier League, Bundesliga, Rugby en Formule 1 wedstrijden uitgezonden. in het cafe zitten veel mensen met spanning naar de wedstrijd te kijken. Onder het genot van een glas bier, praten de gasten elkaar bij terwijl de wedstrijd in volle gang is. Naast drinken kun je er ook eten bestellen. Zo vraagt een van de gasten aan de ober: ‘ik zou graag een portie bitterballen willen bestellen’. Waarna de ober knikkend naar de bar loopt om de bestelling door te geven. Aan beide kanten hangen meerdere televisieschermen tegenover elkaar waarop wedstrijden te zien waren. Op de meesten was FC Utrecht-Ajax te zien maar ook andere wedstrijden waren te zien. Een van de barmannen merkt op dat er minder mensen zijn dan normaal. ‘Het is een thuiswedstrijd dus de meeste mensen zijn bij de Galgenwaard maar je merkt wel dat bij topwedstrijden dat het vaak een week van te voren vol gereserveerd is’.

De laatste tijd gaat het een stuk minder met FC Utrecht. De Utrechtse club eindigt in de competitie de laatste jaren in het linker rijtje. Vorig jaar eindigte FC Utrecht nog op de zevende plaats in de ranglijst maar dit seizoen gaat het een stuk minder. FC Utrecht stond naar acht wedstrijden op de achtiende plaats en was daarmee hekkensluiter in de Eredivisie. De tegenstander van FC Utrecht, Ajax, heeft vooralsnog ook geen prettig seizoen. De recordtitelhouder heeft al twee wedstrijden gestaakt zien worden en stond na zes wedstrijden op de zestiende plaats. Hiermee werd deze wedstrijd, die normaal gesproken al vrij beladen is, dus extra beladen.

Wat de wedstrijd nog meer beladen maakte, was de oorlog tussen Israel en Palestina. In het verleden waren er regelmatig antisemitistische teksten te horen in de Galgenwaard. Dit komt omdat Ajacieden joden genoemd worden. Het komt ook in andere stadions voor dat er teksten worden gezongen. Maar vanwege de rivaliteit tussen de twee partijen komt het in de Galgenwaard wat vaker voor dan in andere stadions. Maar vanwege de oorlog tussen Israel en Palestina, liggen deze teksten nog gevoeliger. Voorafgaand aan deze wedstrijd werd dus gevreesd dat het uit de hand zou kunnen lopen. Gelukkig bleef het relatief rustig in de Galgenwaard. De wedstrijd werd enkel tweemaal tijdelijk gestaakt door bekertjes op het veld.

Uiteindelijk trekt FC Utrecht aan het langste eind. FC Utrecht wint met 4-3.

Bekijk hieronder de audioreportage in Champions Sports & Grill.

Thijs Sanders

Mijn naam is Thijs Sanders, ik ben 18 en woon in Nieuwegein. Ik zit op de school voor journalistiek in Utrecht. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen schrijven en de waarheid naar bovenhalen. Sinds 1 september probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren in Utrecht centrum. In de toekomst hoop ik voor een sportkrant te kunnen werken.