Utrecht Centrum

Na verkiezingen demonstratie bij stadhuis

Donderdagavond vond er een demonstratie plaats op het stadhuisplein, georganiseerd door partijleden van GroenLinks en PvdA. Het was een reactie op de uitslag van de exitpoll van de Tweede Kamerverkiezingen de avond ervoor, waarin de PVV met 35 zetels met kop en schouders boven de andere partijen uit stak.

Bij de demonstratie kwamen meer dan duizend mensen opdagen. Het doel was om een signaal af te geven richting Nederlanders die zich onveilig of onwelkom voelen na het zien van de exitpoll.
De demonstranten vormden hand in hand een ketting om het stadhuis heen en er werd geapplaudisseerd. “You are not alone” werd er geroepen. Een paar sprekers en een koor lieten ook nog van zich horen.

GroenLinks is al jaren de grootste partij in de gemeente Utrecht. Het was ook geen verrassing dat deze verkiezingen Frans Timmermans met GroenLinks/PvdA populair was onder Utrechters.

Er waren diezelfde avond meerdere demonstraties in het land zo snel georganiseerd. Zo moesten deze demonstranten snel het stadhuisplein verlaten om plaats te maken voor het volgende protest, dat van de extreemlinkse groep Anti Fascistische Aktie (AFA) die onder andere actief is in Utrecht. Ook in Amsterdam en Leiden, plekken waar GL/PvdA hoog scoorde, gingen mensen de straat op.

Inmiddels is de officiële uitslag bekend: PVV is geëindigd met 37 zetels. De partij van Timmermans is zelfs nog gezakt van 26 naar 25 zetels.
Als Utrecht het voor het zeggen had, zag de uitslag er overigens wel anders uit. GL/PvdA zou bovenaan staan, maar met 20,5% (ongeveer twintig zetels), gevolgd door de PVV en de VVD.

Jilles Bilker

Jilles Johannes Bilker (2004) is geboren en getogen in Almere, maar zat op het Geert Groote College Amsterdam, een vrije school. In 2023 is hij verhuisd naar Utrecht om te studeren aan de School voor Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en werd hij lid van het jongerenplatform van de Raad Voor Cultuur. Als kind vond hij taal interessant en wist al snel dat hij iets met schrijven wilde doen. Naarmate hij ouder werd ging hij zich verdiepen in filosofie en journalistiek, met name onderzoeksjournalistiek. Hij heeft een kat, heeft toneelles en drumles gehad, en houdt van sciencefiction.