Utrecht Centrum

Blinde verhalenverteller Simon Dogger brengt ‘mini-podcasts’ naar Speelklok

Museum Speelklok Foto: Vos Vissers

Complementaire drankjes en hapjes stonden al klaar in het museum Speelklok voor de opening van de expositie Maak ’t Even. Muziekmachines & duurzame designs. Afgestudeerde designer Simon Dogger geeft met zijn audiotour inzicht in zijn belevingswereld: hoe ervaart hij vanuit een non-visueel perspectief de wereld van Speelklok en haar zelfspelende muziekinstrumenten.

Na het openingswoord van de directeur, Marian van Dijk, van museum Speelklok worden de kunstenaars en makers van de tentoonstelling geïntroduceerd. De bezoekers krijgen te horen wat elke kunstenaar heeft gemaakt in een uitgebreid praatje van een van de betrokkenen bij het museum. De expositie staat op de tweede verdieping in het museum, je loopt de trap op en je komt bij allemaal kunstwerken te staan. De borden die bij de kunstwerken staan zijn gemaakt van duurzame materialen die de musea in Utrecht met elkaar delen, zodat niet elk museum nieuwe materialen hoeft te gebruiken. Er zijn vier kunstenaars en ontwerpers die hun designs hebben staan bij de expositie. Jelle Mastenbroek is een van deze kunstenaars, hij is de maker van de Porcelain Piano. Jelle vertelt dat hij ‘het rumoer van spullen’ zo interessant aan de deze expositie vind. Jelle heeft een kast gemaakt met porseleinen bordjes en kopjes die muziek maken. Voor Jelle zelf was hij al langer bezig met dit project en heeft hij besloten om dit tentoon te stellen in Speelklok.

Bovenaan de trap loop je tegen de audiotour, ‘mini-podcast’ zoals Simon dat zelf zegt, van Simon Dogger aan. Hij is tijdens zijn studie aan de Design Academy Eindhoven zijn visuele vermogens verloren. Hij vertelt dat Speelklok hem heeft benaderd om zijn unieke gebruik van audio te gebruiken voor de tentoonstelling. ‘Ik denk dat mijn talent is dat ik verhaallijnen weet te vinden’, zegt Simon. Hij ziet zich ook niet als een revolutionair, maar als een verhalenverteller. ‘Ik hoef geen revolutionair te zijn, maar ik wil dingen doen die ik leuk vind’, zegt Simon, ‘dat is de kern van mijn werk’. Tijdens de audiotour neemt hij je mee in zijn belevingswereld met een non-visueel perspectief en legt hij een relatie tussen zijn eigen ervaring toen hij nog ziende was. ‘Veel aspecten van ontwerpen heb ik ingewisseld met twee dingen die ik nog wel kon: denken en praten’, aldus Simon. Met deze twee aspecten vertelt hij zijn verhaal doormiddel van de audiotour. De audiotour staat op een scherm tussen de twee borden waar tekst opstaat over Simons verleden.

De expositie focust zich vooral op het thema duurzaamheid en het repareren van spullen, dit wordt ook benoemd in de het openingspraatje van Marian van Dijk. ‘Iets maken dat gerepareerd kan worden, niet vervangen’, zegt tentoonstellingsproducent en een van de organisatoren Lise Claerhoudt. Dit vat het doel van de expositie en het museum samen. De tentoonstelling is te zien vanaf 15 december tot en met 3 september en is vooral voor volwassenen, tijdens de opening zag je ook dat er voornamelijk wat oudere mensen waren. Toch liep er ook een geïnteresseerde jong volk rond en is de tentoonstelling volgens het museum ook voor hen.

Verslaggeefster Britt Moons spreekt in museum Speelklok met Lise Claerhoudt, de tenoonstellingsproducente.

Vos Vissers

Ik ben Vos Vissers (2005), geboren in Nijmegen. Ik ben heel erg geïnteresseerd in de politiek en maatschappelijke vraagstukken. Naast school ben ik ook actief als vrijwilliger bij verschillende organisaties. Dit is mijn eerste jaar aan de School voor Journalistiek in Utrecht en heb gekozen voor deze studie omdat ik het leuk vind om op onderzoek uit te gaan en in gesprek te gaan met mensen. Dit jaar ga ik me dag en nacht bezighouden met wat er gaande is in de binnenstad van Utrecht. Voor contact: vos.vissers@student.hu.nl