Utrecht Noord

Voorbereidingen optreden Buurt Band Wittevrouwen in volle gang

Terwijl de klanken van de instrumenten en het gezang van de bandleden door de zaal galmen, is buurt band de Wittevrouwen druk bezig met het repeteren voor hun optreden in het ZIMIHC theater vijf november. De band speelt op zelfgemaakte instrumenten door middel van recyclen en is voor iedereen toegankelijk die mee wil doen.

Buurt band Wittevrouwen

De Buurt Band Wittevrouwen is een groot, divers, & toegankelijk muziekparticipatieproject in Overvecht. In samenwerking met het ZIMIHC Theater organiseren zij vijf november een muzikaal optreden. “ZIMIHC heeft onze band geadopteerd” vertelt de bandleider Frank (41). De buurtband is een landelijk muziekproject voor mensen met en zonder beperking. Wat de buurtband nou zo apart maakt is dat de leden van de band eerder al in andere Utrechtse buurtbands gespeeld hebben. Als resultaat is de band rap doorgegroeid naar een aantal van ongeveer 12 leden. Eén van die bandleden Rina (54) vertelt: ‘wij treden op voor iedereen die wil komen kijken. Meestal is het een volle zaal en zijn er naast familie en vrienden ook veel onbekenden aanwezig. Ik vind het heel erg leuk om te doen, en ik vind het fijn dat er zoiets bestaat.’

Live optreden

De bandleden zijn nu druk aan het oefenen voor vijf november, ze komen elke woensdag bij elkaar samen in het ZIMIHC theater om te repeteren. De Buurt Band is al ervaren, de band bestaat namelijk al ongeveer drie jaar. De band treedt ook weleens op feestjes of bij buurt activiteiten.

Inclusiviteit

De Buurt Band is zoals eerder al vernoemd toegankelijk voor iedereen. Je hebt geen muzikale ervaring nodig, je kan zo mee doen. De drempel om binnen te komen ligt heel laag, zodat het mensen sneller inspireert met de band mee te doen. Zo is de band voor twee specifieke doelgroepen bedoeld, namelijk; bewoners uit de buurt en kwetsbare mensen. Wel moet je minimaal zestien jaar of ouder zijn. Het is met name voor mensen die het momenteel wat zwaarder hebben in het leven, of mensen die wat gezamenlijkheid missen en zich soms eenzaam kunnen voelen. Maar ook mensen met een bepaalde beperking zowel fysiek als mentaal die net even tussen wal en schip vallen bij andere sociale of culturele activiteiten kunnen bij deze buurtband terecht.

Zelfgemaakte instrumenten

De bandleden spelen op eigen gemaakte instrumenten, waar iedereen meteen hetzelfde geluid uit haalt. De instrumenten zijn van stichting Fort van de Verbeelding. Fort van de Verbeelding maakt met laagdrempelige zelfontworpen Fort-instrumenten voor orkesten met een eigen identiteit. “Het zijn buitengewone instrumenten, bijvoorbeeld een instrument gemaakt van rioolbuizen waar je met een slipper op moet slaan, en dan speel je mee met de muziek.” Vertelt Rina (54) zij is een van de bandleden. Een ander voorbeeld van een zelfgemaakt instrument was van schellenbomen gemaakt waar ze bier dopjes aan vast maken.

Samenwerkingen

Zoals eerder verwezen in de tekst werkt de Buurt Band samen met verschillende organisaties zoals: het ZIMIHC-theater en stichting Fort van de Verbeelding. Maar daarnaast werken ze ook samen met partners als: De Wilg en Dock, de laatste organisatie ondersteunt de mensen door middel van het leggen van contacten tussen bewoners en organisaties in de buurt. In tegenstelling tot Dock ondersteunt De Wilg juist vooral mensen met een verstandelijke beperking en/of een psychische beperking in het (weer) actief meedoen in de maatschappij. Dit door het organiseren van verschillende activiteiten zoals het spelen bij een band als de Buurtband de Wittevrouwen.

Danique van Duijvenbode

Danique van Duijvenbode is een 19-jarige student Journalistiek, geboren op 31 juli 2004 in Leiderdorp en nu wonende in Leiden. Ze is bij deze opleiding beland door haar passie en interesse voor teksten schrijven en de tv wereld, vooral de misdaad journalistiek. Haar opa heeft ook altijd bij de krant gewerkt in Leiden, sinds dien wilde ze in de voet stappen van haar opa treden. Haar toekomstplannen zijn nog niet volledig uitgestippeld, Danique heeft een brede interesse in zowel misdaad als in sport en mode. Een carrière in de tv-wereld zou Danique ook geweldig vinden, haar droom zou zijn een eigen programma zoals Jinek of werken bij rtl boulevard. Ze zou echter geen nee zeggen om bij een magazine als redacteur te werken. Danique is een leergierige en energieke meid en staat met positieve instelling in het leven en vooral in de toekomst. Ze kan niet wachten op wat de toekomst te bieden heeft op het Journalistieke vlak.