Utrecht Noord

Vrijwilliger, jij verdient een dikke pluim

Op 5 december is het de Internationale dag van het Vrijwilligerswerk met dit jaar als thema: “Vrijwilliger, jij verdient een dikke duim! “. De organisatie Handjehelpen in Overvecht is een vrijwilligerswerk organisatie. Zij zetten dit jaar de vrijwilligers extra in het zonnetje.

Handjehelpen gelooft in een samenleving waarin iedereen mee kan doen en waar mensen zich voor elkaar inzetten. Daarom ondersteunen zij mensen die zonder steun niet of slechts ten dele mee kunnen doen. Zij koppelen chronisch zieken of mensen die op de een of andere manier hulp nodig hebben aan mensen die hun maatschappelijke betrokkenheid om willen zetten in daden. Met als resultaat dat hulpvragers en hulpgevers elkaar versterken en zinvol aan de samenleving deelnemen. De koppeling van hulpvragers en hulpgevers is maatwerk, waarbij de wensen en behoeften van de hulpvrager centraal staat. De werkwijze kenmerkt zich door deskundigheid, betrokkenheid, zorgvuldigheid en enthousiasme.

‘Ieder jaar sturen we elke vrijwilliger een cadeau maar dit jaar doet Handjehelpen het op een andere manier dan andere jaren’ vertelt Marieke van Handjehelpen. (Communicatie medewerker). ‘Het sturen van materialistische dingen is natuurlijk ook niet duurzaam. Dit jaar ontvangen alle vrijwilligers op de dag van 5 december een uitnodiging voor een nieuwjaarsborrel en krijgen op de dag zelf een lezing fysiek en worden ze in het zonnetje gezet.’  Wij denken dat dit een goed alternatief is voor een cadeau. Samenzijn tijdens een borrel, ervaringen uitwisselen en in het zonnetjes gezet worden geeft een gevoel van ‘ik ben belangrijk voor de maatschappij, ik wordt gezien en er wordt nu even voor mij gezorgd. De vrijwilligers zijn sociale mensen en het werk met de medemens maakt henzelf ook optimistischer en gelukkiger. Dus wij denken dat de nieuwe vorm van waardering bij hun motivatie om het werk te doen past.’

Marieke vertelt dat het lastig is om aan nieuwe vrijwilligers te komen, omdat in de laatste jaren mensen weinig tijd hebben naast een betaalde baan. ‘Het is ook lastig om voor een langere periode vrijwilligers te hebben, vaak zijn ze er maar voor een korte periode.’

Handjehelpen is opgericht in 1979 door een aantal ouders van een kind met een beperking. Dit initiatief is uitgegroeid tot een professionele organisatie met 40 medewerkers. Zij zijn actief in achttien gemeenten in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Met vrijwilligers en stagiaires  (uit het Mbo of Hbo) wordt het mogelijk gemaakt om hulpvragers te ondersteunen. Het vrijwilligerswerk is gericht op sociaal contact (1 op 1) voor een langere periode. Handjehelpen wordt informele zorg genoemd.

verslaggeefster Alyssia Klomp ging in gesprek met Sandra de Ree.