Utrecht Oost

Kampong 3 maakt gehakt van IVV in jacht op kampioenschap

Sportpark Maarschalkerweerd 📷: Robin te Winkel

Tijdens een bewolkte tweede paasdag op sportpark Maarschalkerweerd wordt er een wedstrijd gespeeld, tussen Kampong 3 en IVV 2. Kampong staat tweede met 6 punten achterstand en een wedstrijd minder, dus dit is een belangrijke wedstrijd voor het team als ze nog mee willen doen voor het kampioenschap. IVV is uit Landsmeer gekomen voor een ware uitdaging.

Bij binnenkomst hangt er een gespannen sfeer, iedereen merkt dat het kampioenschap afhangt van deze wedstrijd. Er zit een handjevol supporters op de tribune met maar één taak, hun team naar de winst juichen.

Tijdens de warming-up wordt er motiverende muziek gedraaid, beide teams bereiden zich zo goed mogelijk voor op de wedstrijd. Om elf uur stipt fluit de scheidsrechter voor de start van de pot, beide teams schieten gelijk uit de startblokken. Er is te merken dat Kampong weet hoe cruciaal deze wedstrijd is, ze hebben de eerste vijf minuten balbezit en creëren meerdere kansen. Na tien minuten valt dan ook gelijk de eerste goal, komend van de voet van nummer veertien Diederik Hageraats. Met een mooie trap schiet hij vanaf het randje van de zestien Kampong op voorsprong. Deze voorsprong windt de spelers van Kampong nog meer op en ze nemen duidelijk de leiding in de wedstrijd. IVV verdedigt sterk, maar er is een grote kans dat ze dit niet heel veel langer volhouden.

Dit klopt ook zeker, want in minuut 32 schiet nota bene Diederik Hageraats de tweede goal voor Kampong strak in het net. De nummer veertien dribbelt door de volledige verdediging van IVV en rost de bal klinisch in de linkeronderhoek. Na een mooi schot valt uiteindelijk vlak voor rust ook de derde goal in het voordeel van Kampong na een rebound.

“Ze hebben de zaak wel onder controle, het positiespel is gewoon beter en hierdoor zetten ze de tegenstander slim vast”, zegt Kampong supporter Leo Schouten. Op de vraag over een mogelijk kampioenschap meldt hij: “Nou, dan moeten ze wel echt alles winnen en dit team kan nog wel eens een slippertje maken, dus dat wordt nog een uitdaging”. Ook Diederik Hageraats is het hier mee eens: “Ik vind dat we erg goed spelen, we zijn heel geconcentreerd. Ik hoop dat we dit door kunnen trekken, maar het kampioenschap wordt nog erg lastig”. De vraag over een potentiële hattrick lacht hij weg: “Die tijden zijn geweest, wie weet loop ik zo strompelend van het veld af”, zegt hij lachend.

De tweede helft kan van start gaan, de supporters komen met eten en drinken de tribune oplopen begeleid door harde muziek. Wanneer het fluitsignaal luidt, zie je het vuur in de ogen van de spelers van IVV duidelijk. Vanaf de eerste seconde zetten ze al fel druk op de verdedigers van Kampong. Dit zien de Utrechtenaren niet aankomen en hier komt een erg dreigende situatie uit. Uiteindelijk schiet de spits van IVV de bal in het zijnet. De toon voor de tweede helft is gezet.

Het druk zetten is echter tevergeefs, want de spits van Kampong schiet een kwartier later de bal via een rebound van de keeper het doel in. Na deze vierde goal zagen de fans van IVV de rest van de wedstrijd somber in. De spelers van de club uit Landsmeer geven de moed op en beginnen veel minder explosief te spelen. Hierdoor kan Kampong gemakkelijk de vijfde goal maken na tien minuten.

In de slotminuten van de wedstrijd gebeurt er iets heel opmerkelijks. De scheidsrechter zit op de grond en het lijkt niet goed met hem te gaan. Er komt iemand met een waterzak het veld op rennen om even te kijken wat er aan de hand is. Na een tijdje staat de scheidsrechter weer op en liet hij de wedstrijd verder spelen, na twee minuten luidde het laatste fluitsignaal. “Ik werd licht in mijn hoofd en moest even stoppen, maar na een tijdje ging het weer goed”, meldt de scheidsrechter na afloop van de wedstrijd. De wedstrijd eindigt in een overtuigende overwinning voor Kampong. “We hebben een goede pot gespeeld en we hebben laten zien wat we kunnen aan de koploper. Dit was een goede warming-up voor de komende beslissende wedstrijden”, aldus trainer Wieger van de Ven.