Utrecht Oost

Hekkensluiter Sterrenwijk 3 wint met 1-10 van Kampong 8

Utrecht – De studenten van het oost Utrechtse Sterrenwijk hebben afgelopen zaterdag de eerste overwinning van het seizoen binnengehaald. Het derde team van Sterrenwijk was op het sportpark van Kampong te sterk voor de thuisploeg. Opmerkelijk, want Sterrenwijk wist uit veertien wedstrijden slechts een punt te behalen en verloor eerder met 0-4 van Kampong.

Het is een zonnige zondagmiddag als beide teams van de twee clubs uit Maarschalkerweerd beginnen aan de warming-up. Om drie uur is het dan zover de scheidsrechter blaast op zijn fluitje en de wedstrijd is begonnen. De wedstrijd is nog geen drie minuten onderweg of Sterrenwijk heeft al gescoord na een blunder van een verdediger van Kampong. Volgens aanvoerder Jules van Aben kwamen ze hierdoor gelijk goed in de wedstrijd: “Wij hebben niet zo’n hele goede competitiestart gehad, dus op zich is het wel lekker om even gelijk een goal te scoren.”  De bal gaat dan tien minuten over en weer tussen beide ploegen, maar als Sterrenwijk de bal goed voor de goal krijgt uit een corner valt al snel de 0-2. Kampong lijkt dan terug te komen in de wedstrijd nadat beide ploegen een aantal kansen niet weten te benutten, maar vijf minuten voor rust komt Sterrenwijk na een mooie actie dan toch op 0-3 voorsprong.

In de schaduw bij de dug-out bespreken de mannen van Kampong 8 volgens aanvoerder Jan Peters het plan voor de tweede helft: “Ja, we hadden wel een plan, ja. We wilden wat hoger druk zetten, want dat ging op zich wel goed.” De tweede helft begint en al snel wordt duidelijk dat het plan van de aanvoerder weinig effect heeft, want vlak na de rust schiet Sterrenwijk de 0-4 binnen en niet veel later breekt Sterrenwijk weer door en volgt meteen de 0-5. Volgens Peters lag de grote achterstand vooral aan de frisheid van het team: “Je ziet bij de tegenstander eigenlijk dat ze om de tien minuten door wisselen en wij hebben een grensrechter die ook wisselspeler is.” Het gaat helemaal mis voor Kampong als tien minuten later de bal over de keeper wordt gelobd voor de 0-6. Kampong zakt dan al helemaal in, want in rap tempo scoort Sterrenwijk er daarna nog drie. De rechtsbuiten van Kampong weet dan nog een keer te scoren om er 1-9 van te maken, maar in de laatste minuten van de wedstrijd maakt Sterrenwijk het compleet door de 1-10 binnen te schieten.

Na het laatste fluitsignaal gaan de studenten van Sterrenwijk al snel met de fiets door het prachtige weer naar huis terwijl de mannen van Kampong een donderspeech krijgen van de aanvoerder. Aanvoerder Peters vertelt: “De vinger is moeilijk op de zere plek te leggen, maar we denken dat we te weinig man hebben.” Met deze overwinning is Sterrenwijk 3 officieel van de laatste plek af en kan technisch gezien met nog zeven wedstrijden te spelen degradatie ontlopen. Aanvoerder Jules denkt zelf dat ze deze vorm wel door kunnen zetten: “Ja, het zou mooi zijn. We hebben wel een aantal mooi weer voetballers.” Ondanks dat Kampong nu drie keer achter elkaar verloren heeft, heeft de aanvoerder wel de hoop dat het team nog wat moois van de rest van het seizoen kan maken. Ook heeft hij een plan van hoe hij dit wil gaan bereiken: “We willen gewoon meer mensen op de wedstrijddagen hebben en iets fitter worden.”