Utrecht West

Open podium stadsklooster is een experiment

Talenten kunnen vanaf nu hun kunsten laten zien op het open podium in het stadsklooster, het open podium is elke maand te zien en performers kunnen kosteloos optreden. Het is ook de eerste keer voor Diederik van der Laag, programmeur bij het Stadsklooster. Zijn functie houd in dat hij zich bezighoudt met het vullen van de concertagenda, of het ontwikkelen van artistieke visie. Binnen het stadsklooster is hij ook bezig met een professionalisering en meer bekendheid te creëren van het klooster.

Hoe zie jij dit open podium?
“Het is een groot experiment, in alle opzichten. We experimenteren ook met de plaats van de mensen. Ik ben zelf groot fan om de ruimtelijkheid te benutten van het pand, en om het te gebruiken op een hele onorthodoxe manier. Het is ook fijn als we het kunnen gebruiken als een platform voor creativiteit. Ik hoop heel erg dat mensen hier dingen kunnen etaleren waar ze lang aan gewerkt hebben, waar ze net mee begonnen zijn en alles er tussenin.”

Is het spannend om zoiets nieuws te starten?
“ik heb een paar ideeën bedacht waarvan ik nog niet weet of ze gaan werken. Ik heb in het verleden wel veel jams en open podia gehost op andere locaties. En ik ken deze plek vrij goed, want ik programmeer nu al een jaar of twee.
Meestal werkte ik met afgebakende voorstellingen, die je op een locatie kan zetten. Er is vanavond heel veel space for error natuurlijk. Ik zie het ook maar een beetje als een experiment om te kijken of dit werkt. Volgende maand doen we er nog eentje, dus dan kunnen we weer een heel andere positie in nemen.”

Welke performers mogen we verwachten bij het open podium?
”Er is dus helemaal geen richtlijn voor het soort act wat er mag komen. Van ‘bekendere’ artiest tot nieuwkomer. Er was ook een meisje die zei: Ik heb een paar uur geleden liedjes geschreven dat zou ik graag willen uitproberen. En dat vind ik op z’n minst even waardevol als de andere acts.”

Hoe gaan jullie er zelf mee om als de act niet gepland gaat zoals zij zelf hadden bedacht?
“Oh, dat lijkt me heel leuk. Dat lijkt me heel erg leuk als er dingen misgaan. Maar ik denk ook dat je als podiumkunstenaar soms ook heel erg kan ontwikkelen door af en toe lekker op je bek te gaan en te kijken.En er zijn altijd een paar technici aanwezig, dus als er technisch iets verkeerd gaat, grijpen zij gelijk in.”

Wat verwacht u van het publiek?
“Geen idee. Het is dus de eerste keer dat we dit doen. Ik ben heel benieuwd, Ik hoop eigenlijk een hele grote mix van mensen. Tussen leeftijden, achtergronden, hoog en laag opgeleid. Ja, misschien is dat ook het hoogst wat haalbaar is, als we alle mensen hebben, een beetje de schijf van vijf in huis halen.”

Verslaggeefster Jill Petra geeft in de onderstaande video een beeld van de beleving van de avond. Hierin verteld organisator Diederik van der Laag meer over zijn inspiratie voor het oprichten van het evenement in een ruimte als deze en welke boodschap hij hiermee over wilt brengen. Ook gaat ze in gesprek met een van de artiesten die graag meer verteld over zijn ervaring als toneelspeler.

jill Petra

Mijn naam is Jill en ik ben 20 jaar oud. Momenteel ben ik een enthousiast beginnend journalist en studeer ik aan de Hogeschool Utrecht, Journalistiek. Dit jaar ben ik actief in mijn hyperlocal Hilversum waar ik wekelijks nieuwe producties op plaats. Onderwerpen zoals cultuur/vrije tijd en religie/spiritualiteit interesseren mij het meest omdat ik het leuk vind om verrast te worden door andermans behoeftes of gewoontes.